رفع نواقص و بهبود عملکرد حوضچه های جدا سازی روغن از آب و دریچه های کشویی

الف-اهم فعالیت های مورد نیاز جهت نصب و راه اندازی حوضچه “C”

1.اقدام برای تامین قطعات و جایگزینی قطعات معیوب

2.بررسی دقیق قطعات موجود از نظر سلامت آنها و جداسازی قطعات معیوب

3.بررسی عیوب نشت آب،ترمیم آنها و اجرای پوشش محافظ

4.اصلاح قطعات(بوشن ها،شفت ه ا،چرخ دنده ها و…)معیوب

5.انجام نقشه برداری در نصب و تنظیم ساپورت ها و موقعیت شفت اصلی و شفت های فرعی

6.اصلاح ریلها و اطمینان از توازی و هم سطح بودن آنها

7.اصلاح موقعیت شفت هادر صورت نیاز

8.اصلاح لوله جمع آوری کننده روغن(SCUM)

9.تعویض و نصب زنجیرها،باورها و پرکننده های پشت پاروهاو همچنین نبشی های با لبه و بدون لبه

10.طراحی،ساخت و نصب مکانیکال سیل پلیمری اطراف لوله جمع آوری روغن

11.راه اندازی بدون بار تجهیزات و اطمینان از عملکرد مکانیکی تجهیزات

12.آب گیری مخزن و تستو راه اندازی با بار تجهیز

ب-بررسی عیوب اساسی دریچه های کشویی

-دریچه های چهار طرف آببند کشویی(penstock)

طی بازدید و دمونتاژ هر یک از دریچه­های مورد نظر نصب شده در مخازن واحد 129 پالایشگاه ششم پارس جنوبی عسلویه گزارش بررسی تجهیزات و پیشنهاد فنی به بشرح زیر تقدیم می­گردد:

دو نوع دریچه کشویی (penstock) در مخازن نصب شده است:

1-دریچه­ های چهار طرف آببند (mm1000*2000) :سه عدد

2-دریچه­ های چهارطرف آببند عمقی (mm500*1000):چهار عدد

عیوب اساسی دریچه های کشویی(penstock)

عیوب اساسی زیر دلایل از کار افتادگی این دریچه هابوده است که توجه به آنها می تواند در طول عمر مفید دریچه ها بسیار موثر باشد.

الف-عیوب ناشی از طراحی

ب-عیوب ناشی از نصب

ج-عیوب ناشی از بهره برداری

الف-عیوب ناشی از طراحی

1.تجمع و رسوب گذاری املاح روی قاب زیرین(سیال می بایست به صورت ریزشی از روی قاب زیرین عبور کند.)

2.استفاده از لقمه های فلزی بجای گوه(لقمه فقط برای دریچه های سه طرف آب بند استفاده می شود.)

3.استفاده از لاستیک چهار تکه که در گوشه ها برش 45 درجه داده شده در صورتی که لاستیک ها بایستی یک تکه بوده و در زوایا بصورت قوسی باشد.

4.عدم استفاده از ساپورت و غلاف برای رابط ها بطول 9 متر البته این مورد برای دریچه های بزرگ رعایت شده است.

5.عدم استفاده از گرد گیربرای شافت های با رزوه ذوزنقه ای

6.عدم تعبیه مشتی روی هندویلهاجهت حرکت پیوسته

7.عدم تعبیه نازل گریس خور روی گیربکس ها

8.یکپارچه نبودن لاستیک کف با لاستیک دیواره(لاستیک کف U شکل و لاستیک G شکل می باشد.)

ب-عیوب ناشی از نصب

1.عدم استفاده از لاستیک مناسب جهت آب بندی

2.گروت ریزی نامناسب

3.عدم اتصال کامل(فقط تعدادی از انکرهای وصل شده است).

4.درزبندی نامناسب با ماستیک

5.شل بودن برخی از پیچ و مهره های اتصال دهنده دریچه ها به دیوار بتنی

ج-عیوب ناشی از بهره برداری

1.ورود فلزات و اجسام درشت و گیر کردن آنها در قاب و کشوی دریچه ها

2.ورود آشغال مانند دستکش،پلاستیک،پارچه و …

3.آسیب دیدن قاب یکی از دریچه کوچک بر اثر ضربه و فشار بیش از حد

4.عدم سرویس شفت و گیربکس

5.عدم وجود دستورالعمل بهره برداری،یا به کار گیری آن

ج-جزئیات کامل عملیات اصلاحی دریچه ها

-پس از مونتاژ و شستشوی دریچه ها،سوراخ کاری صفحه دریچه و نصب لاستیک آب بندNBRدو لبه(که توسط کارشناسان سفارش ساخت داده شده و جایگزین لاستیک آب بند تک لبه شده است)به همراه تسمه استیل روی آن،با رعایت حداقل خم مورد نیاز لاستیک و پیج سرصاف و هم تراز سطح رویه تسمه شروع گردید.

-گوه ای کردن سیستم آب بندی،جایگزین لقمه های موجود.

-اصلاح قاب توسط اضافه کردن ناودانی در بالا و نبشی در زیر آن،مزیت این روش فشردگی لاستیک به بغل قاب بوده و عملاگیر کردن آشغال در زیر صفحه دریچه و فشردگی لاستیک پیش نخواهد آمد.

-تاب گیری شفت با پرس و تراشکاری مجدد

-قرارگیری دریچه و قاب در مقابل بازشوی دیواره بتنی،قبلا قسمت پائینی دریچه در بتن مدفون شده بود.

-تخریب و اصلاح بتن دیواره در حوضچه مجاور CATCH PIT و اصلاح بتن دیواره توسط گروت ریزی.

-آب بندی قاب دریچه به بتن دیواره توسط لاستیک به عرض 50م.م و ضخامت 10م.م و همچنین گروت ریزی در قاب دریچه پس از سوراخ کاری قاب

-آچار کشی رول بولت های M12دریچه های بزرگ

-بریدن هند ریل های جلوی هندویل ها،جهت سهولت دسترسی به هندویل ها

-اضافه کردن گردگیر پلی اتیلنی شفت(قابل باز شدن)جهت حفاظت از ورود گرد و غباربه گیریبکس و همچنین محور و مهره دریچه.

-در دریچه های کوچک،دو تکه کردن لوله رابط 2 اینچ موجودبه طول 9متر(مابین صفحه دریچه و شفت) واستفاده از مهره و ماسوره(UNION) در وسط قطعه جهت امکان سهولت و سرعت عمل در مونتاژ و دمونتاژ آن

-در دریچه های کوچک،ساخت غلاف 3 اینچ دو تکه به طول 9 متر(مابین قاب دریچه و گیریبکس)که توسط فلنجبه یکدیگر متصل شده و مزیت های آن،راهنما و ساپورت لوله رابط 2 اینچ بطور پیوستهدر طول لوله و همچنین حذف صفحه اتصال پایه گیریبکس (لوله 4 اینچ)به بتن،که بواسطه گشتاور وارده به این صفحه،بولت های نصب شدهدر بتن آسیب دیده اند.

-رنگ کاری نواحی آسیب دیده



Post a comment

Your email address will not be published.